TECHNIEK

___________________________________________________________

Framehoogte

Raceframe: Empirisch is bepaald dat de beste framemaat voor wielrenners nu berekend kan worden door de tussenbeen hoogte met 0.65 te vermenigvuldigen.

Bijvoorbeeld: tussenbeen hoogte is 85 cm, dan is de framemaat 0.65x 85 cm =55cm (afgerond). Hierbij wordt het frame van het center van de bovenbuis naar het center van de trapas gemeten.

  framehoogte

___________________________________________________________

Zadelhoogte

De belangrijkste maat in verband met de positie van de fietser is de zadelhoogte. Dit is de afstand van het center van de trapas tot de bovenkant van het zadel. De zadelhoogte bekomen we door de tussenbeen hoogte te vermenigvuldigen met 0.885. Voorbeeld 0.885 x 85cm = 75.2 cm.

 

zadelhoogte

___________________________________________________________

Zadelstand

De kniewerking moet zich loodrecht van de knieschijf naar de as van de trapper kunnen afspelen, zodanig dat de hefboomwerking tussen de dij, been en voet optimaal gebeurt. Zo wordt de grootst mogelijke kracht overgebracht. We gebruiken een winkelhaak of een schietlood. De trapper staat naar voor en horizontaal zoals op de tekening. Het zadel wordt naar voren of naar achteren geschoven tot op het moment dat de winkelhaak of het schietlood vanaf de as van de trapper net achter de knieschijf uitkomt.

 

zadelstand

___________________________________________________________

Schoenplaatje

De kracht ontwikkeld door de fietser wordt op de fiets overgebracht ter hoogte van het contactpunt schoenplaatje - trapper. Omdat de krachtoverbrugging optimaal zou gebeuren, moet de verticale lijn (zie figuur) door het gewricht van de grote teen precies door het centrum van de trapas gaan. Nooit mag dit gewricht zich achter (maar beter iets voor) deze lijn bevinden.

 

schoenplaatje

___________________________________________________________

Afstand stuur - zadel

Als je de elleboog tegen de punt van het zadel plaatst dan moeten je vingertoppen (gestrekte voorarm) 4 à 5 cm van het stuur verwijderd zijn.

 

afstandstuur-zadel

 ___________________________________________________________

Bandenspanning 

Net als met uw autobanden, is de juist bandenspanning heel belangrijk voor hoe uw fietsbanden rijden en in goede staat blijven. En net als met autobanden, is de belangrijkste variabele, die invloed heeft op wat de juiste druk moet worden, de belasting die uw banden moeten dragen.

Dankzij meer dan een eeuw bandtechnologisch onderzoek, hebben Michelin-ingenieurs gevonden dat er een bepaalde hoeveelheid deflectie in het bandprofiel is, die optimaal is voor evenwicht tussen grip, efficiëntie, comfort en duurzaamheid. Die deflectie is gebaseerd op de constructie van de band en het gewicht van de rijder.

Het is duidelijk, dat uw rijstijl van invloed kan zijn, maar de grafiek hieronder kan u een redelijke handleiding geven over waar te beginnen wanneer u aan het experimenteren bent om de juiste bandspanning te vinden.

Opgelet: Al deze waarden worden alleen als aanbevelingen gegeven.

michelin 

___________________________________________________________

Algemene Tips 

- Controleer regelmatig of uw zadel horizontaal staat zo voorkomt men rugpijn.

- Als je bovenbenen gauw zeer gaan doen tijdens het fietsen, zet je zadel dan hoger ( max. met enkele millimeters).

- Als je benen aan de achterkant gaan trekken of je achillespezen opspelen, dan staat je zadel te hoog.

- Jonge renners dienen regelmatig hun fietsmaten te controleren en dit in functie van de groei.

___________________________________________________________